16 Δεκεμβρίου 2012

Κιμάς με κάστανα και κουκουνάρι για γέμιση γαλοπούλας και όχι μόνο!



        

          Δεν ξέρω τι γινόταν στα σπίτια σας κατά τη διάρκεια του Χριστουγενιάτικου γεύματος, ποιές ήταν οι προτιμίσεις και οι διατροφικές σας συνήθειες. Στο δικό μου πάντως, κάθε χρόνο όλοι έπεφταν με τα μούτρα στη γέμιση της γαλοπούλας και τα διάφορα συνοδευτικά, αφήνοντας το πτηνό σχεδόν άθικτο, για να χρησιμοποιηθεί την επόμενη μέρα σε κάποια άλλη παρασκευή. Η γέμιση της γαλοπούλας έκλεβε την παράσταση πριν καν η γαλοπούλα δείξει τα κάλλη της στην χριστουγενιάτικη πιατέλα. Όλοι περίμεναν τον γλυκό κιμά με κάστανα και κουκουνάρι, τις ροδοκόκκινες, μελωμένες πατάτες που συνόδευαν τη γαλοπούλα στο ταψί, τις δροσερές σαλάτες και τις νόστιμες πίτες ή τάρτες. 



          Τη γαλοπούλα τη θυμόμασταν την επόμενη μέρα, που η γέμιση είχε τελειώσει και η μαμά μου ήταν υπερβολικά κουρασμένη για καινούριες μαγειρικές. Αυτή ηταν η μοίρα της. Να τρώγεται πάντα μπαγιάτικη και τελευταία.


          Με το πέρασμα των χρόνων η μητέρα μου σκέφτηκε κάτι ποιο πρακτικό. Έκανε τη γέμιση ξεχωριστά από τη γαλοπούλα. Και αργότερα η ίδια η γαλοπούλα αντικαταστάθηκε με ένα κοτόπουλο συνήθως ελευθέρας βοσκής, μεγάλο και παχύ. 


          Έτσι έχει διατηρηθεί μέχρι σήμερα το έθιμο. Φτιάχνουμε μια μεγάλη ποσότητα γέμισης, πολύ περισσότερη δηλαδή απ΄ ότι θα χωρούσε η κοιλιά της γαλοπούλας, και ψήνουμε στο φούρνο ένα ωραίο κοτόπουλο με πατάτες, αφού οι περισσότεροι πλέον το προτιμούν. 


          Η γέμιση αυτή είναι γευστικότατη και πολύ γλυκιά λόγω του κάστανου που περιέχει. Προσωπικά την φτιάχνω και σκέτη και την τρώμε σαν κυρίως γεύμα τις μέρες των εορτών. Παρακάτω δίνω και τις δύο εκδοχές. Σκέτη ως συνοδευτικό ή ως γέμιση μέσα στην κοιλιά της γαλοπούλας. Εσείς αποφασίζετε!


ΚΙΜΑΣ ΜΕ ΚΑΣΤΑΝΑ ΚΑΙ ΚΟΥΚΟΥΝΑΡΙ / ΓΕΜΙΣΗ ΓΙΑ ΓΑΛΟΠΟΥΛΑ 

Υλικά:  
 

    1)   1 κιλό κιμά (ανάμεικτο μοσχαρίσιο και χοιρινό)

    2)   450 γραμμάρια κάστανα βρασμένα ή ψημένα και ξεφλουδισμένα, τα οποία έχουμε κόψει σε μεγάλα κομμάτια (συνήθως παίρνω έτοιμα βρασμένα σε κενό αέρος από το σούπερ μάρκετ)

    3)   50 γραμμάρια κουκουνάρι

    4)   Πιπέρι τριμμένο φρέσκο

    5)   10 κόκκους μπαχάρι

    6)   ½ κρασοπότηρο Μαυροδάφνη

    7)   1 κρεμμύδι μεγάλο ψιλοκομμένο ή τριμμένο στο μούλτι

    8)   120 γραμμάρια ελαιόλαδο (είναι μια μεγάλη κουτάλα της σούπας από αυτές που σερβίρουμε τα όσπρια)

    9)   Αλάτι




Διαδικασία:


          Βάζουμε μια κατσαρόλα στη φωτιά και ρίχνουμε το λάδι να κάψει. Στο ζεστό λάδι σοτάρουμε τα κρεμμύδια και τον κιμά μέχρι να βγάλει τα υγρά του και να αλλάξει χρώμα. Ανακατεύουμε συχνά.  


          Μόλις πιεί τα υγρά του, τον σβήνουμε με το κρασί και προσθέτουμε το μπαχάρι και το πιπέρι. Ανακατεύουμε. 


          Κατόπιν προσθέτουμε και τα υπόλοιπα υλικά (κάστανα και κουκουνάρι). Ανακατεύουμε και ρίχνουμε στην κατσαρόλα και ένα νεροπότηρο νερό. Αλατίζουμε και αφήνουμε το φαγητό να βράσει μέχρι να πιεί όλα τα υγρά. Λίγο πριν το τέλος δοκιμάζουμε το φαγητό αν είναι καλό στο αλάτι. 




Tip


      Αν θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε τον κιμά ως γέμιση της γαλοπούλας κάνουμε ακριβώς την ίδια διαδικασία στην κατσαρόλα. Μόλις ο κιμάς είναι έτοιμος τον αφήνουμε να κρυώσει τελείως και γεμίζουμε με αυτόν την κοιλιά της γαλοπούλας. Την δένουμε και την ψήνουμε στο φούρνο με τον συνήθη τρόπο. Αν περισσέψει γέμιση την μοιράζουμε γύρω – γύρω στο ταψί μαζί με τις πατάτες.



Καλή επιτυχία!!


26 σχόλια:

  1. Χρυσαυγη μου,
    αυτην την ερμη την γαλοπουλα δεν ξερω ποιος ειχε την φαεινη ιδεα να την οδηγησει στα τραπεζι μας τα Χριστουγεννα... Και στην οικογενεια μου ολοι σταβομουτσουνιαζαν οταν την ελεπαν και καθαριζαν την γεμιση και τις πατατες.. Ε, ενταξει ετρωγαν και λιγο κρεατακι για να μην παρεξηγηθει η μαγειρισσα. Και η μανα μου καθε χρονο επεμενε να την φτιαχνει και μετα εψαχνε τροπους για να την ... καμουφλαρει και να μας την πασσαρει... Το μαρτυριο της ... γαλοπουλας τελειωσε οταν γνωρισα στον καλο μου, που η οικογενεια του ακολουθουσε αλλα εθιμα και με χαρα την αντικατεστησα με κατσικακι ή χοιρινο. Κι εγω προτιμαω να γεμιζω μια ωραια στρουμπουλη κοτουλα, παρα να παλευω με την ... ανοικονομητη γαλοπουλα που ξερω οτι και κανεις δεν θα την τιμησει... Ωραια η ιδεα της γεμισης only, μηπως να τους κανω την εκπληξη για φετος?
    Φιλακια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Νομίζω ότι οι περισσότεροι συμφωνούν για το θέμα τις γαλοπούλας. Αλλος ένας μεγάλος μύθος λοιπόν έσπασε!! χαχαχα

      Η γέμιση μόνο είναι πολύ εξυπηρετική και πραγματικά πολύ νόστιμη.

      Όσο για την οικογένεια του καλού σου, νομίζω ότι κάνει την καλύτερη δουλειά.. Το κατσικάκι δεν το αντικαθιστώ με τίποτα στον κόσμο!! Το καλύτερο κρέας μακράν. Τουλάχιστον πλέον τρως καλά, ε??

      Σε φιλώ πολύ και εύχομαι καλές γιορτές μιας και κοντεύουμε στην καρδιά τους!!

      Διαγραφή
  2. Μ'αρέσει πολύ αυτή η γέμιση....στη κοιλιά της γαλοπούλας!!!!
    Η σκηνοθεσία της φωτογραφίας είναι άψογη και οι πατατούλες σου ....στρατιωτάκια...χαχαχαχαχα!!!!!
    Τί ώρα να έρθω???

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Νομίζω κατά τις 14:00 είναι καλά! Τι λες κι εσύ!!
      Θα έχω μια γαλοπούλα όλη δικιά σου, μαζί με τη γέμισή της!

      Διαγραφή
    2. It's a date!!!...με τη γαλοπούλα φυσικά!!!

      Διαγραφή
  3. Εμείς δεν είχαμε καν γαλοπούλα στο τραπέζι! Η οικογένειά μου προτιμούσε το χοιρινό. Πολύ αργότερα άρχισα να την φτιάχνω, όταν είχα καλεσμένους ανήμερα των Χριστουγέννων.
    Ωραία κι αυτή η γέμιση Χρυσαυγή μου και όντως μπορεί να σταθεί και μόνη της με πατάτες τηγανητές, πουρέ ή ακόμα και ρύζι.
    Πολλά φιλιά! Καλό βράδυ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εμείς είχαμε, αλλά πλέον δεν έχουμε. Σίγουρα μια γαλοπούλα χρειάζεται και πολλά άτομα για να την φάνε. Αμα είσαι τριμελής οικογένεια, ποιος να την καταναλώσει?

      Η γέμιση από μόνη της είναι ένα φαγητό! Τα κάστανα της δίνουν γλύκα και πραγματικά μας αρέσει πάρα πολύ!

      Καλή σου μέρα και φιλιά!

      Διαγραφή
  4. Τελικά κάθε σπίτι έχει τη δική του ιστορία να διηγηθεί γύρω από τα παραδοσιακά πιάτα,τις διατροφικές συνήθειες και τις πατροπαράδοτες συνταγές.Όλοι μας θέλουμε να διατηρήσουμε τις αναμνήσεις μας και τα έθιμα που γνωρίσαμε από τα προγονικά μας σπίτια και να τα μεταφέρουμε με τη σειρά μας στις νεότερες γενιές.Παρατηρώντας μία ανεπαίσθητη δόση νοσταλγίας στα γραφόμενά σου σε συνδυασμό με την απερίγραπτη διηγηματική σου ικανότητα,χαμογέλασα...στην προσπάθεια μου να φανταστώ τις σκηνές του οικογενειακού χριστουγεννιάτικου συμποσίου ,με τη γαλοπούλα να στέκει περιφρονημένη και την γέμιση εξαφανισμένη!Νομίζω ότι λίγο ή πολύ σε όλα τα σπίτια συμβαίνει αυτό.
    Και εμείς τα Χριστούγεννα συνηθίζουμε το γεμιστό κοτόπουλο.Με έξτρα γέμιση,η οποία γίνεται σε δύο δόσεις..η μία γλυκειά με δαμάσκηνα,κουκουνάρια,σταφίδες και κάστανα και η άλλη, για τους αμετανόητα λάτρεις της κλασσικής γεύσης με κιμά,τα συκωτάκια του πτηνού και ρυζάκι.Αγαπώ και τις δύο για διαφορετικούς λόγους..Η μία μου θυμίζει την παιδική μου ηλικία και τους αγαπημένους ανθρώπους που δεν υπάρχουν πια και η άλλη, την γευστική μου διαδρομή,την ήπια μετάβαση από την παραδοσιακή κουζίνα της γιαγιάς σε μια άλλη πιο μοντέρνα.Διότι στη βόρεια Ελλάδα η γλυκειά γέμιση δεν ήταν τόσο συνηθισμένη.Χρειάστηκα και εγώ κάμποσο χρόνο για να εξοικειωθώ με την άγνωστη γλυκειά γέμιση και να την αποδεχτώ!Τώρα είμαι από αυτούς που θα απλώσουν διεκδικητικά το πηρούνι στα κάστανα και θα αισθανθούν την διακριτική γλύκα που αφήνει η μαυροδάφνη.
    'Ετσι μπορώ να νιώσω,να αιθανθώ και να υπερτονίσω τη νόστιμη εκδοχή,την γλυκειά αναφορά μιας γέμισης στην γαλοπούλα...που πέταξε!Μια υπέροχη μαγειρική,παραδοσιακή πρόταση που θα κοσμήσει και φέτος το δικό σας εορταστικό τραπέζι,αλλά και το δικό μας.Ας ευχηθούμε λοιπόν και του χρόνου με υγεία Χρυσαυγή μου,να είσαι πάντα άξια και ορεξάτη για νέες,αλλά και παραδοσιακές συνταγές!Φιλιά πολλά,πολλά,να έχεις μία υπέροχη εβδομάδα!!!!



    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Οι δύο διαφορετικές εκδοχές γέμισης που μας παρουσιάζεις Φωτεινή μου, πραγματικά με έχουν κάνει να πεινάω και να τις λιγουρεύομαι πρωί - πρωί. Δεν μπορώ να φανταστώ ποια θα ήταν η αγαπημένη μου. Είναι τόσο διαφορετικές μα τόσο νόστιμες και οι δύο.

      Από την μία λατρεύω τα κάστανα, από την άλλη έχω αδυναμία στα συκωτάκια. Πραγματικά δύσκολη απόφαση, αλλά τελικά γιατί θα πρέπει να διλέξουμε? Και οι δύο ήταν υπέροχες!!!

      Με το καλό να τις φτιάξετε και να τις απολαύσετε με την ψυχή σας λοιπόν και φέτος!!

      Σε καλημερίζω και εύχομαι ολόψυχα καλά Χριστούγεννα στην οικογένειά σου!

      Διαγραφή
  5. Κι εμείς ακριβώς το ίδιο κάνουμε! Τσακίζουμε τη γέμιση και η γαλοπούλα περνάει σε δεύτερη μοίρα! Μου αρέσει που την παρουσιάζεις ως ξεχωριστό πιάτο! Άσε που μου άνοιξες και την όρεξη...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Sunday μου, την παρουσιάζω σαν ξεχωριστό πιάτο, γιατί πλέον το έχουμε κάνει ξεχωριστό πιάτο. Από μόνη της η γέμιση είναι ένα φαγητό. Και μάλιστα πολύ νόστιμο και χορταστικό.

      Καλή σου μέρα και καλή εβδομάδα!

      Διαγραφή
  6. Οι ιστορίες της γαλοπούλας τις ημέρες των Χριστουγέννων δεν έχουν τελειωμό...
    Οι ιστορίες με κοτόπουλο μπήκαν σε λειτουργία, γιατί το μεγάλο πτηνό, εκτός από άνοστο και σκληρό καμιά φορά, χρειάζεται και πολλούς για να φαγωθεί.

    Η ιδέα μιας γέμισης μόνης δεν ΄ν΄ κακή, μάλλον πολύ ωραία μου ακούγεται.
    Έτσι γίνεται μπόλικη και παίρνουν όλοι!

    Φιλάκια!
    Z.


    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εδώ που τα λέμε δεν έχεις και άδικο Ζαμπία.

      Όταν επρόκειτω για μια τριμελή οικογένεια όπως ήμουν εγώ με τους γονείς μου, θέλαμε δεν θέλαμε δεν μπορούσαμε να την φάμε από το μέγεθός της και μόνο. Αν βάλεις τώρα και την ιδιαιτερότητα του κρέατος (σκληρό και λίγο άνοστο) καταλαβαίνεις γιατί όλοι την περιφρονούσαν.

      Η γέμιση μόνη της συμφέρει και κλεύει την παράσταση.

      Καλή σου μέρα καλή μου Ζαμπία και καλή εβδομάδα!!

      Διαγραφή
  7. Τα ιδια και εδω Χρυσαυγη τσαχπινα!! Η γεμιση κλεβει τα πρωτεια και η γαλαπουλα καθεται και κλαιει! Βεβαια εγω η ακαματρα της οικογενειας δεν εχω φτιαξει ποτε μεχρι τωρα. Φετος εχω ανεβασει τον πηχη ομως λογω των φιλων μου food bloggers και με βλεπω ετοιμη για μαγικη γεμιση!!!!
    Θα μελετησω τη συνταγη σου που ομολογω με ζαλισε υπεροχα απο την εμφανιση της.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Και μένα η μάνα μου τα ίδια έκανε...μόνον που εμείς την τρώγαμε την γαλοπούλα γιατί πάντα την είχε προηγουμένως βράσει και μετά την πήγαινε στο ψήσιμο ... όπου και γινόταν πιο νόστιμη!
    Όσο για την γέμιση, ΑΝΑΡΠΑΣΤΗ. Οπότε έφτιαχνε και δύο σακούλες από αλουμινόχαρτο και τις έψηνε σε δεύτερο ταψί...
    Μέχρι "σκασμού" ήμουν ικανή να φάω γέμιση :-))))
    Από όταν "έφυγε" η μάνα μου, γαλοπούλα δεν ξαναφάγαμε Χριστούγεννα.
    Δεν την συνηθίζουν και στην νέα μου οικογένεια, αλλά εγώ γέμιση φτιάχνω για μένα, όταν είναί να γίνει το τραπέζι στο σπίτι μου...και γεμίζω (ορθώς) κότα στρουμπούλη και κάτασπρη πουλάδα!

    Και του Χρόνου με Υγεία στα σπίτια όλων, Χρυσαυγή μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Xrysaugi moy auti i gemisi einai apo tis agapimenes mou. Ta kastana ta latreuw opws kai to koukounari.
    Egw peritrigyrizomai apo hardcore kreatofagous pou snobaroun tin galopoula alla egw den tin allazw me tipota!
    Filia!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Πολύ αρωματικό και γευστικό πρέπει να είναι,αγαπημένες γεύσεις:)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. υπέροχη η γέμιση σου χρυσαυγή μου, κ εμείς κοτόπουλο τρώγαμε πάντα δεν συμπαθούμε ποτέ την γαλοπούλα και πάντα η έξτρα γέμιση στην σακούλα ήταν απαραίτητη γιατί πραγματικά δεν μένει δείγμα την επόμενη. αλλα εμείς την κάνουμε διαφορετική δεν χρησιμοποιούμε καθόλου κιμά.
    Φιλάκια πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Κι εμείς κοτόπουλο γεμίζουμε Χρυσαυγή μου και το κάνουμε φύλλο και φτερό :)
    Και όπως λες η γέμιση έχει μεγάλη ζήτηση.

    Και ξεχωριστή πάντως είναι πολύ ωραία στο γιορτινό τραπέζι. Κάστανα και κουκουνάρι ταιριάζουν πολύ. Εγώ βάζω και δαμάσκηνα που μ αρέσουν :)

    Φιλιά πολλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Πολύ νόστιμη πρέπει να είναι! Νομίζω ότι θα μπορούσα να φάω όλη την γέμιση μιας και την έχω στερηθεί γιατί ενώ εμένα μου αρέσει πολύ κανείς γύρω μου δεν την τρώει.
    Φιλιά πολλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Luce muy rico es una delicia al paladar me encanta,pásalo bien en Navidad,abrazos y abrazos.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Με παρόμοιο τρόπο την κάνουμε. Εγώ βάζω και ρύζι. Κι εμείς έχουμε καταλήξει στο κοτοπουλάκι το γεμιστό :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Καλημέρα Χρυσαυγή μου, νοστιμότατη η γέμιση που έφτιαξες!!!Να τολμήσω να πω ότι εμείς τρώμε φανατικά γαλοπούλα? Βέβαια όχι όπως την έκανε η μαμά μου, πρώτα βραστή για την καταπληκτική σούπα και ύστερα στο φούρνο, αλλά απ'ευθείας γεμιστή στο φούρνο με πατατούλες..Η γέμιση της γαλοπούλας βέβαια δε φτάνει, οπότε φτιάχνω παραπάνω ποσότητα..Πολλά φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Την συνταγή σου θα την κάνουμε ανήμερα τα χριστούγεννα! Θέλω όμως να σε ρωτήσω αν θέλω να βάλω και συκωτάκι πουλιών που νομίζω συνηθίζεται ξέρεις πως θα το κάνω; Η ποσότητα που δίνεις φαντάζομαι θα φτάνει για 4-5 άτομα! Θα κάνω και τηγανιά!
    kathy by anthomeli

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γειά σου Kathy!!

      Φυσικά και γίνεται να προσθέσεις συκωτάκια και θα είναι και πολύ νόστιμο το σύνολο!! Είμαι σίγουρη.

      Πριν αρχίσεις τη διαδικασία του μαγειρέματος, σε ένα κατσαρολάκι μικρό θα βάλεις νερό να βράσει. Θα ρίξεις μέσα τα συκωτάκια ολόκληρα για 1 λεπτό περίπου, να αλλάξουν χρώμα και να σφίξουν, να μην είναι σαν ζελέ, όπως όταν είναι ωμά.

      Κατόπιν θα τα βγάλεις και θα τα αφήσεις να κρυώσουν. Θα τα κόψεις σε κομματάκια μπουκιάς και θα είναι έτοιμα για να τα χρησιμοποιήσεις στη γέμιση.

      Όσον αφορά στη γέμιση τώρα. Όταν έχεις σχεδόν τελειώσει με το σοτάρισμα του κιμά και του κρεμμυδιού θα ρίξεις και τα συκωτάκια να σοταριστούν λίγο και αυτά με το υπόλοιπο μίγμα. Μετά θα προχωρήσεις τη διαδικασία όπως αναφέρω στη συνταγή.

      Φυσικά η γέμιση αυτή φτάνει για 4-5 άτομα. Θα είναι ότι πρέπει μαζί με την τηγανιά.

      Σου εύχομαι καλή επιτυχία και καλή σας όρεξη!!

      Φιλιά πολλά!

      Διαγραφή
  18. Τελικά το φτιάξαμε! Είχαμε ρολό χοιρινό και την γέμιση και πατάτες στον φούρνο. Πρόσθεσα και τα συκωτάκια! Ήτανε πολύ νόστινη. Κι επειδή η μισή περίσσεψε, την άλλη μέρα γεμίσαμε και μία κότα, την αλοίψαμε με πορτοκάλι και καλό βούτυρο και την βάλαμε στην γάστρα για 2 ωρες! Βάλαμε και πατάτες τις οποίες όμως ειχαμε σωτάρει πρώτα. Μετά την ξεσκεπάσαμε ώσπου ροδοψήθηκε. Έγινε ακόμα πιο νόστιμη!!
    Ευχαριστούμε για την ιδέα~!
    kathy & Callie by anthomeli

    ΑπάντησηΔιαγραφή

πήγαινε στην κορυφή! 01 09 10