22 Αυγούστου 2016

Πατάτες ογκραντέν





Τις ελάχιστες μέρες που τυχαίνει να είμαι μόνη, χωρίς υποχρεώσεις, καταστρώνω σχέδια για το τι σπουδαία φαγητά θα μαγειρέψω έχοντας όλο το χρόνο δικό μου. Τελικά δεν κάνω τίποτα απ΄ότι έχω σχεδιάσει, γιατί πάντα με πιάνει η τεμπελιά και σκέφτομαι πως είναι καλύτερα να πιεστώ λίγο παραπάνω τις μέρες που είμαι ούτως ή άλλως πιεσμένη.  Έτσι καταλήγω ξαπλωμένη με ένα καφέ στο χέρι κοιτάζοντας τηλεόραση, το ταβάνι, το facebook ή ξεφυλλίζοντας άσκοπα κάποιο περιοδικό. Ναι, χρειάζονται κι αυτές οι μέρες της βαρεμάρας. Οι μη παραγωγικές.  Αυτές που δεν χρειάζεται να κάνεις τίποτα, παρά μονάχα να φορτίσεις  τις άδειες σου μπαταρίες.




Τις προάλλες μια μέρα που ο χρόνος δεν μου περίσσευε και οι πρώτες ύλες που είχα στο σπίτι δεν ήταν τίποτ΄άλλο παρά ρύζι, πατάτες και μακαρόνια ξέθαψα από το τετράδιο των συνταγών μου μια παλιότερη ωραία εκδοχή για πατάτες ογκραντέν. 




Η μητέρα μου έφτιαχνε τις πατάτες πάντα με αρκετή κρέμα γάλακτος. Αργότερα ανακάλυψα ότι δεν χρειάζεται καθόλου. Την ίδια δουλειά (και καλύτερη), κάνει μια πολύ αραιή μπεσαμέλ, ενισχυμένη με τυριά που λιώνουν, και όλο αυτό το μίγμα αγκαλιάζει τις πατάτες υπέροχα, κάνοντάς τις ζουμερές και νόστιμες, ενώ δεν λείπει και η χρυσή κρούστα παρμεζάνας on top. Κόλαση σου λέω!!




Εμείς τις απολαύσαμε σαν κυρίως γεύμα αν και υποτίθεται πως είναι συνοδευτικό. Δεν χρειάζεται τίποτ΄αλλο να έχεις δίπλα σε αυτές τις υπέροχες πατάτες παρά μόνο μια σαλάτα, κατά προτίμηση πράσινη με γλυκόξινο ντρέσινγκ. 


Καλημέρα και καλή εβδομάδα!!!!!!!!!!!!!Ε, ψιτ!! Το νου σας!! Τελειώνει το καλοκαίρι γι΄αυτό βουρ στις παραλίες όσοι προλαβαίνουμε!! Φιλιάααα!!!!






ΠΑΤΑΤΕΣ ΟΓΚΡΑΝΤΕΝ


Υλικά: 


     1)      1 κιλό πατάτες

     2)      4 φέτες μπέικον

     3)      1 λίτρο νερό

     4)      4 κουταλιές σούπας ελαιόλαδο

     5)      3 κουταλιές  σούπας αλεύρι για όλες τις χρήσεις

     6)      1 ½ κούπα γάλα

     7)      1 σκελίδα σκόρδου λιωμένη με την πρέσα σκόρδου

     8)      1 τσιμπιά μοσχοκάρυδο

     9)      100 γραμμάρια κασέρι τριμμένο

     10)   100 γραμμάρια γραβιέρα τριμμένη

     11)   ½ φλιτζάνι παρμεζάνα τριμμένη

     12)   Αλάτι

     13)   Πιπέρι 




Μέθοδος: 


Καθαρίζουμε και κόβουμε τις πατάτες σε μέγεθος μπουκιάς. Τις  βράζουμε σε αλατισμένο νερό για περίπου 10 λεπτά ή μέχρι να δούμε ότι τσιμπιούνται με το πιρούνι, αλλά χωρίς να τις παραβράσουμε και λιώνουν. 


Όταν είναι έτοιμες τις βγάζουμε από την κατσαρόλα με τη βοήθεια μιας τρυπητής κουτάλας και τις στραγγίζουμε καλά. 


Τις τοποθετούμε σε καλά βουτυρωμένο ή λαδωμένο πιρέξ διαστάσεων 30Χ20 εκατοστών περίπου. 


Σε ένα μεγάλο τηγάνι σοτάρουμε το μπέικον χωρίς καμία λιπαρή ουσία μέχρι να βγάλει το λίπος του και να καραμελώσει. Όταν δούμε ότι είναι σχεδόν έτοιμο το μπέικον προσθέτουμε και το σκόρδο και το ανακατεύουμε μια – δυο φορές έτσι ώστε να βγάλει τα αρώματά του. Αφαιρούμε το μπέικον με το σκόρδο από το τηγάνι και τα αφήνουμε να περιμένουν σε ένα μπολάκι στην άκρη. 


Ρίχνουμε τώρα μέσα στο τηγάνι τις 4 κουταλιές λάδι και μόλις κάψει προσθέτουμε το αλεύρι. Ανακατεύουμε καλά με τον αυγοδάρτη για μισό περίπου λεπτό μέχρι να πάρει λίγο χρώμα το αλεύρι και να καβουρδιστεί. Στη συνέχεια προσθέτουμε λίγο λίγο το γάλα ανακατεύοντας συνέχεια και με γρήγορες κινήσεις έτσι ώστε να δημιουργηθεί μια πολύ αραιή μπεσαμέλ. Δεν χρειάζεται να πήξει!!! 


Τώρα προσθέτουμε το κασέρι με τη γραβιέρα και ανακατεύουμε καλά για να λιώσουν τα τυριά μέσα στο καυτό γάλα. Τέλος ρίχνουμε το μπέικον με το σκόρδο, μια τσιμπιά μοσχοκάρυδο, αλάτι και πιπέρι. Δοκιμάζουμε να δούμε αν χρειάζεται επιπλέον αλάτι. 


Περιχύνουμε με αυτό το μίγμα του γάλακτος και των τυριών τις πατάτες. Κουνάμε ελαφρά το πιρέξ να πάει το μίγμα παντού και πασπαλίζουμε την επιφάνειά του με τριμμένη παρμεζάνα. 




Ψήνουμε για περίπου 20-30 λεπτά το φαγητό σε προθερμασμένο φούρνο στους 180 βαθμούς, μέχρι να δούμε ότι έχει δέσει η σάλτσα του κι έχει σχηματιστεί στην επιφάνεια μια χρυσή κρούστα. 


Οι πατάτες ογκραντέν τρώγονται πολύ καλύτερα ζεστές λίγο μετά το ψήσιμό τους ή ακόμα και σε θερμοκρασία δωματίου. Όχι όμως κρύες. 


Καλή επιτυχία!!!









5 σχόλια:

  1. Ίσως από τα καλύτερα φαγητά μου!
    Γενικότερα οτι έχει σχέση με πατάτα το ...τσακίζω,με οποίον τροπο κι αν ειναι σερβιρισμένες.
    Και το au gratin,είναι ο τρόπος που η καλή πατάτα γίνεται μεθυστικά νόστιμη!
    Και είναι αλήθεια ότι με μπεσαμέλ δεν έτυχε να ξανά δοκιμάσω....
    Την κρέμα γάλακτος από την άλλη,που ναι μεν νοστιμίζει αλλά φορτώνει με άπειρες θερμίδες και λιπαρά το πιάτο,την αποφεύγω.
    Τελευτσία χρησιμοποιώ γάλα εβαπορέ με εξίσου καλά αποτελέσματα.
    Την καμένη φορά που θα προγραμματίσω το συγκεκριμένο φαγητό,θα το κάνω με τον τροπο που μας παροτρύνεις.
    Εξάλλου οτι έχω κάνει από τον ηλεκτρονικό τσελεμεντέ σου,έχει αόριστα γευστικά αποτελέσματα !!!
    Και τώρα που το σκέφτομαι,αυτό το υπέροχο πιάτο είναι η άριστη επιλογή για να καλωσορίσουμε τη νελαοχη που βρίσκεται προ των πυλών...
    Στις πρώτες δροσιές,ένα comfort food,ιδιαίτερα για τους γονείς που περιμένουν τα παιδιά από το σχολείο,η ευωδιά του είναι το καταλληλότερο καλωσόρισμα!
    Τέλειωσαν τα ψέμματα Χρυσσυγή μου...Στο φέρνω από εδώ,στο φέρνω από εκεί,καταλήγω μάλλον να μπήγω το μαχαίρι βαθύτερα εκει που πονάς,και δεν θέλω!
    Νότια το καλοκαίρι κρατά τουλάχιστον έναν μήνα ακόμα ,να μην πω πετισδολτε το για τους πιο τολμηρούς!
    Τα παιδιά στο σχολείο και λίγες ώρες στην υπέροχα μοναχική θάλασσα του Σεπτεμβρίου,είναι οτι καλύτερο!Ελπίζω και εύχομαι να το κάνεις!
    Πολλά πολλά φιλιά γλυκιά μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φωτεινή μου!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Εχω μάθει πια ότι ο τροχός γυρνάει και μάλιστα ΕΠΙΒΑΛΛΕΤΑΙ να γυρνάει. Η δικιά μου ευτυχία είναι το καλοκαίρι, αλλά δεν μπορώ να είμαι ευτυχισμένη μόνον εγώ και δεν πρέπει κιόλας. Ετσι με ...περιορισμένη ομολογώ χαρά, θα υποδεχθώ το Φθινόπωρο που έρχεται κι εύχομαι να απολαύσουν τους δροσερούς μήνες του όλοι όσοι είναι σαν κι εσένα που αγαπουν το κρυο. Ετσι κι αλλιώς μερικά πράγματα είναι αναπόφευκτα. Δηλαδή τα καλοκαίρια φεύγουν, έρχονται και θα ξαναέρχονται για πάντα και οι χειμώνες και τα κρύα και οι ζέστες. Αυτό που έχω μάθει πια ως σημαντικό σε αυτή τη ζωή είναι να είμαστε παρόντες! Να ζουμε δηλαδή για να τα βλέπουμε να φεύγουν και να έρχονται ξανά. Να είμαστε εδώ να τα αποχαιρετάμε και να τα υποδεχόμαστε πάλι.

      Λοιπόν καλή μου φίλη, εύχομαι οι επόμενοι μήνες που θα έρθουν να είναι οι καλύτεροι και οι πιο δροσεροί για σένα. Να απολαμβάνεις τα ωραία χειμωνιάτικα comfort φαγητά και να χουχουλιάζεις έτσι όπως σου αρέσει. Εγώ σαν τζιτζίκι που είμαι, θα λουφάξω και θα περιμένω τις καινούριες ζεστές μέρες, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν θα απολαμβάνω και τις κρύες.

      Μένω ζωντανή Φωτεινή μου σε κάθε περίπτωση! Κρύο ή ζέστη, χειμώνα ή καλοκαίρι!!!!

      ...Για τις πατάτες τώρα. Είναι από τα φαγητά που είχα συνηθίσει να τρώω από μικρή με πολλά τυριά και κρέμα γάλακτος. Τη συνταγή της μητέρας μου μάλιστα την έχω ακόμα. Ομως αυτή πραγματικά είναι ακόμα καλύτερη!!! Για κάποιο λόγο, οι πατάτες γίνονται πολύ ζουμερές. Ισως η αραιή σάλτσα με το γάλα και τα τυριά, ίσως η απουσία της κρέμας γάλακτος που όσο κρυώνει γίνεται σαν ένα πηχτό γιαούρτι. Δεν ξέρω. Αυτό που ξέρω είναι πως σου εγγυόμαι για τη νοστιμιά της. Προτείνω να το φτιάξεις αυτό το υπέροχο φαγητό σύντομα. Να, τώρα που λέει οτι χαλάει ο καιρός και έρχονται τα μπουρίνια. Κλείσου μέσα και μαγείρεψέ το να μοσχοβολίσει ο τόπος. Μπορεί να είναι ακόμα καλοκαίρι αλλά οι πατάτες είναι παντός καιρού!!!! χαχαχα

      Σε φιλώ πάρα πολύ!!
      Είδες...έγραψα κι εγώ το σεντόνι μου σήμερα που βρήκα λίγο παραπάνω χρόνο!!! χαχαχαχχαχαα

      Διαγραφή
  2. Ωραιότατο και λαχταριστό!!!
    Πατάτες, τυριά, μπέικον, μπεσαμέλ... δεν μπορώ ν' αντισταθώ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μην αντιστέκεσαι λοιπόν!!!
      Δεν σε κρατάω!!!!!!!!!!!!! χαχαχαχαχαχα

      Διαγραφή
  3. Καλησπέρα Χρυσαυγή !!!!! Πολύ λαχταριστό :-) !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

πήγαινε στην κορυφή! 01 09 10